HU / EN

„Andyt már az első találkozásunkkor megkedveltem, mert végre találkoztam egy olyan magyarral Hollywoodban, aki nem csak sikeresebb, de őrültebb is nálam.”

Joe Eszterhas

„Ez egy nagyon, nagyon szomorú nap... Elhunyt Andy Vajna producer, aki nélkül nem lett volna Rambo... Imádtam ennek az embernek a bátorságát, úttörő volt. Rajta kívül senki nem hitt a First Blood-ban... Ez összetöri a szívem. Nyugodjon békében.”

Sylvester Stallone

„A hivatás sosem unalmas. Bármit csináltam, mindig megtaláltam benne az érdekeset. Így a szakmám soha nem tűnt igazán munkának.”

Andrew G. Vajna

„Andy-t senkivel nem lehet összehasonlítani ebben a szakmában. Ő egyedi és független; egy üzletember és egy filmkészítő ritka keveréke. Időről időre befektet és akkorát nyer, mint bárki más ebben a városban. Ezért csak csodálni lehet őt.”

Jeffrey Katzenberg, Dream Works SKG Partner

„Mikor Andy a szavát adja, tudod, hogy nyert ügyed van. Nem számít mi történik, számíthatsz rá. Az idegei pedig acélból vannak.”

Joe Roth, a Walt Disney Motion Picture Group elnöke

„Andy Vajna egy nagyszerű barát és partner volt. Hitt bennem, amikor az egyik legnehezebb filmemet, a Terminator 2-t forgattam. Hiányozni fog ő, a humora, a stílusa, és különösen a motorozásaink.”

James Cameron

„Sok időt töltök azzal, hogy meghallgassam a producereket arról, hogyan költsük el a pénzünket. Amikor Andy megjelenik, csak olyan projektbe hajlandó befektetni, amiben ő maga is hisz – ez teszi őt hitelessé.”

Peter Chernin, a Fox Filmed Entertainment elnök-vezérigazgatója

„Az Andy-vel való munka karrierem egyik legjobb élménye volt, emellett ő készíti a világ legjobb bouillabaisse-ét.”

Steven de Souza, a Dredd bíró forgatókönyvírója.

„Andy Vajna egy kedves barát és forradalmi erő volt Hollywoodban. Bebizonyította, hogy nincs szükség stúdiókra, hogy olyan nagyszabású filmeket készíts, mint a Terminator 2 vagy a Total Recall. Nagy szíve volt és az egyik legnagyvonalúbb ember. Hiányozni fog.”

Arnold Schwarzenegger

„Nagyon tiszteli a rendezőt és bátran bevállal cseppet sem könnyű projekteket. Nem fogsz csalódni, bízhatsz benne.”

Paul Verhoeven, az Emlékmás rendezője.

„Egy színésszel nem játszathatod csak úgy el azt amit akarsz. Egy olyan atmoszférát kell létrehoznod, ahol kiteljesedhet. Sokszor ez pokolian nehéz tud lenni.”

Andrew G. Vajna

„Büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk a karrierednek.”

Bruce Willis és Demi Moore, miután Andy elnyerte a NATO/ShoWest életműdíjat 1995-ben.

„Mikor együtt dolgozol Andy-vel, a döntésekért ő teljes felelősséget vállal, másokkal nem is foglalkozom. Ettől lesz igazán Andy filmje

Danny Cannon, a Dread Bíró rendezője

Eldöntöttem, hogy megtanulok egy olyan szakmát, amit bárhol csinálhatok. – így lettem fodrász. A fodrászatot azért választottam, mert olyan használható tudást biztosít, amihez bármikor visszatérhetek, ez megadta azt a biztonságot és szabadságot, hogy felfedezzek más utakat.

Andrew G. Vajna

„Azon kevés emberek egyike, akiknek megvan a bátorsága ahhoz, hogy a saját pénzükkel játszanak. A szava sokat számít és ott van a frontvonalban. Ezért mindig is tiszteltem őt. Andy ott van, ha kell. Lehet a társad vagy a főnököd, számíthatsz az útmutatására. Az üzletet mindig családias stílusban közelíti meg. Harminc év után is ugyanazok a barátai és ez egy olyan dolog ami igazán figyelemreméltó.”

John McTiernan, a Medicine Man és az Élet mindig drága rendezője.

Die Hard: An Oral History


Tudta, hogy az első, 1988-as Die Hard filmért Bruce Willis-nek 5 millió dollárt fizettek? A Die Hard 2-ben ez az összeg tovább nőtt 7,5 millióra, majd 15 millió járt a Die Hard: „Az élet mindig drágáért” és végül 25 milliót zsebelt be „A legdrágább az életedért”.

Azt azonban biztosan nem sokan tudják, hogy ekkoriban sokan Vajnát és Mario Kassart (Carolco Pictures) azzal vádolták, hogy inflálják a színészek bérét. Úgy tartották, egyedül ők a felelősek azért, hogy a színészek fizetési igényei óriásira nőttek és mindezt azért tették, hogy a külföldi üzleteiken keresztül még több pénzhez jussanak. Ebből kifolyólag a korábbiakhoz képest teljesen megváltoztak a filmkészítés feltételei, mivel a színészek immár 5-10 vagy akár 20 millió dolláros fizetéseket kaptak.

Brian Abrams a Die Hard első részéről írt könyvében Andy a következőkkel kommentálta az ügyet:

„Úgy emlékszem, a Rambo 2-ért Stallone 7 milliót kapott. Annak az oka, hogy mindezt megtettük az volt, hogy a sztárok addig százalékot kaptak a stúdiók külföldi és hazai irodáitól, de a Carolco nem tudta volna ezt megtenni. Az elosztást illető módszereink teljesen különböztek. Azt tettük, amit tennünk kellett ahhoz, hogy amit elképzeltünk azt a vásznon viszontlássuk, így a forgatás érdekében kivásároltuk a színészek bevételhez kapcsolódó jogait. Persze sok kritikát kaptunk. Azt mondták teljesen felforgattuk a piacot, de a helyzet az, hogy megegyeztünk Arnolddal és 14 milliót fizettünk neki a Terminátor 3-ért. Valójában egy repülőgépet kapott, mert nem akart készpénzt, de már nem volt visszaút, nem számított, hogy készpénzben fizettél vagy valami mással.

Annak ellenére, hogy Vajna nem vállalt szerepet sem a Die Hard első, sem a második részének elkészítésében, jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy végül Bruce Willis kapja John McClane szerepét, mivel az akkori „túlfizetett sztárok” úgy gondolták, hogy a „Die Hard” csak egy újabb felejthető akciófilm és elutasították a szerepet.

1995-ben Vajna lett az executive producere a Cinergi productions által bemutatott „Die Hard: Az élet mindig drága” című filmnek, ami a „Die Hard” sorozat harmadik epizódja. A film világszinten összesen 365 millió dollár bevételt termelt.

Ha még több érdekességet szeretne megtudni Brian Abram Die Hard filmekről írt e-könyvéből, megvásárolhatja az Amazonon.

Ha nincs ideje, de szeretne egy összefoglalót olvasni mindenidők legsikeresebb akciófilmjéről, olvassa el az 5 legfontosabb Die Hard érdekességet a Maxim-on.

2016. december